STIP wil moderne dienstverlening

Vorig jaar rond deze tijd diende STIP de motie 'Reisdocumenten thuisbezorgd' in samen met D66, STIP, GroenLinks en Fractie van Koppen. Hierin vroegen we het college te onderzoeken of het ook in Delft mogelijk is om reisdocumenten thuis of op het werk te bezorgen. Deze motie werd door vrijwel iedereen gesteund. Inmiddels is het resultaat van dit onderzoek binnen.

STIP wil moderne dienstverlening

Het nieuwe klantcontactcentrum van de gemeente in de spoorzone, welke de locatie aan de Phoenixstraat zal gaan vervangen

Helaas vindt het college dat de invoering van thuisbezorgen in Delft niet haalbaar is. STIP is hier erg kritisch over, aangezien STIP het belangrijk vindt dat we een goede dienstverlening richting onze inwoners hebben. Een dienstverlening die in is gericht op de burger, niet op de gemeente. Een moderne dienstverlening die past bij de burger van nu en een dienstverlening die is gericht op de toekomst.

Juist met het thuisbezorgen van reisdocumenten kunnen we deze stap naar een betere dienstverlening zetten. Daarin zijn we ook niet de enige. Volgens Binnenlandse Zaken hebben inmiddels 43 gemeenten zich gemeld om ook een bezorgservice op te zetten, waaronder ook steden in onze directe omgeving zoals Rotterdam, Leidschendam-Voorburg en 'Den Haag. In veel pilotsteden is deze proef goed bevallen en is aangekondigd dat het bezorgen van documenten ook voor rijbewijzen mogelijk zal worden.

Voor STIP is het belangrijk dat we een goede dienstverlening hebben, die past bij onze tijd. Tweemaal naar het stadskantoor moeten voor je reisdocument, met maar beperkte openingstijden (op maandag-donderdag van 08.30-17.00, vrijdag tot 20.00) is niet klantvriendelijk. Wij vinden het belangrijk dat je niet meerdere malen een dagdeel vrij hoeft te nemen om een paspoort te kunnen regelen. Ook voor mensen die slecht ter been zijn is het omslachtig en onhandig om twee keer naar het stadskantoor te moeten.

STIP zoekt graag naar mogelijkheden om de dienstverlening te verbeteren. Bijvoorbeeld door het thuisbezorgen van reisdocumenten, het verleggen van de openingstijden naar avonduren of het zonder afspraak kunnen afhalen van reisdocumenten. We vinden het jammer dat het college de afweging maakt om niet een kleine extra uitgave te doen voor de verbetering van onze dienstverlening. Zeker nu buurtgemeentes wel stappen zetten, zal dit bij Delftse burger ook een verwachting scheppen. Dienstverlening kost nu eenmaal geld. Wel zijn we blij dat het college wel aangaf dat zij dienstverlening hoog in het vaandel heeft staan en dat er waar mogelijk hard wordt gewerkt aan het verbeteren van de dienstverlening. STIP zal daarbij blijven zoeken en pleiten voor meer mogelijkheden om dit te kunnen bereiken. Heb je zelf ook een idee hoe de dienstverlening van de gemeente kan verbeteren? Neem dan contact met ons op!

Door: Matthias Floor

Foto: Spoorzone Delft