​Openbaar Vervoer Delft Zuid verbeteren

De MRDH heeft in haar vervoersplannen 2017 opgenomen dat buslijn 62 bij station Delft Zuid gaat verdwijnen. STIP heeft een motie ingediend om te kijken naar alternatieven om de bereikbaarheid van Delft Zuid te verbeteren.

​Openbaar Vervoer Delft Zuid verbeteren

De Metropool Regio Rotterdam Den Haag (MRDH) heeft in de vervoersplannen van 2017 opgenomen dat buslijn 62, die vanaf het station via Tanthof en Delft Zuid naar de Voorhof rijdt tot de wijk Tanthof wordt ingekort. Dit betekent dat de laatste buslijn bij Delft Zuid verdwijnt.

De lijn is één van de slechts presterende lijnen in de regio, met een heel laag aantal in- en uitstappers vooral op het laatste stukje door de Voorhof. De lijn verbindt op dit moment geen logische bestemmingen met elkaar en rijdt maar één keer per uur. De frequentie van de lijn en de route zorgen ervoor dat de bus niet veel gebruikt wordt. STIP is op zich geen tegenstander van het optimaliseren van busroutes, een voorwaarde is wel dat Delft goed bereikbaar blijft.

Voor STIP is een goede route van en naar Delft Zuid van groot belang. Delft Zuid vervult een belangrijke rol in de regio en verbindt onder andere de TU Delft en het zuiden van Delft met Rotterdam en Den Haag. Het station is uitermate geschikt voor het toepassen van innovatieve oplossingen zoals elektrisch of zelfrijdend vervoer, welke een stuk goedkoper kunnen zijn dan busvervoer. Voor STIP was dit dan ook reden om een motie in te dienen. Deze motie vraagt de MRDH om goed te kijken naar station Delft Zuid en het toepassen van innovatieve vervoersoplossingen. Deze motie haalde het met 36 van de 38 stemmen.

STIP vindt het van groot belang dat in Delft goed gekeken wordt naar de laatste kilometer. Deze moet goed gewaarborgd zijn; zowel op de fiets als met het openbaar vervoer als lopend. Hiervoor is goede infrastructuur nodig waar Delft in moet blijven investeren. Daarom zal STIP zich hard blijven maken voor slim en goed openbaar vervoer.

Door: Elwin van Beurden