Het College blijft bezig met alle oplossingen om het kamertekort tegen te gaan. STIP heeft zich altijd hard gemaakt voor het tegelijk ontwikkelen van plannen, omdat die planvorming zo lang duurt en niet alle plannen kunnen doorgaan. Omdat wij vinden dat het gaat om het resultaat, vinden we dat het stadsbestuur parallel locaties en bouwplannen moet onderzoeken, zodat er voldoende succesvolle plannen de eindstreep halen.
Dinsdagavond antwoordde wethouder Vuijk op vragen van STIP dat op Harnaschpolder zo’n parallel onderzoek naar studentenhuisvesting plaatsvindt en de gemeente hoopvol gestemd is. Als DUWO voldoende middelen heeft kan er snel gebouwd worden. In Harnaschpolder, in het noordwesten van Delft, kan langdurig studentenhuisvesting worden gebouwd omdat de koopwoningen die eigenlijk gebouwd zouden worden, de komende jaren minder aftrek vinden. Harnaschpolder ligt op ongeveer 20 minuten fietsen van de TU, dus dat is goed te doen. Voor de studenten uit alle windstreken die op dit moment geen kamer kunnen vinden, blijft STIP in het College werken aan alles dat de woningnood kan verminderen. Locatie geregeld, nu wachten totdat DUWO ook over de brug komt.
Nummer 2 van de STIP-kandidatenlijst, Ferrie Förster, stelt zich vandaag voor op www.3maart2010.nl: "De stad en de TU Delft kunnen veel beter van elkaar gebruik maken. STIP is er om deze brug duidelijker naar voren te brengen, om problemen in de stad te analyseren, daadwerkelijk aan te pakken en definitief op te lossen."
STIP is groot voorstander van de autoluwe Binnenstad: de autoluwe straten maken het historische Delft prettiger om te wonen, werken en te winkelen. STIP heeft de voorstellen voor een autoluwe Binnenstad daarom altijd gesteund, voor het laatst nog in september.De gemeente heeft in december een enquête gehouden onder Delftenaren om hun mening te peilen over de autoluwe Binnenstad. Een grote meerderheid steunt het STIP-standpunt: 70% vindt het prettiger in de Binnenstad nu er alleen nog gefietst en gewandeld mag worden. En dit vinden niet alleen de bezoekers van de Binnenstad, ook de bewoners zijn in meerderheid positief over de autoluwe grachten.Ook zijn de Delftenaren het in grote getale eens met STIP over fietsen in de Binnenstad: 85% is tegen het verbieden van fietsen in de Binnenstad (zoals in Maastricht het geval is).Wij zijn dus gesterkt in ons standpunt over de autoluwe Binnenstad. De komende periode wil STIP de autoluwe Binnenstad verder verbeteren door meer fietsenstallingen te plaatsen, tweerichtingsverkeer voor fietsers toe te staan en zware, vervuilende vrachtwagens te vervangen door een (elektrisch) stedelijk distributiesysteem.
De TU Delft heeft deze week de gemeenteraad verzocht om een aantal straten in de TU-wijk aan het openbaar verkeer te onttrekken. De universiteit wil er namelijk betaald parkeren invoeren, met slagbomen bij de ingangen van de campus. Studenten, medewerkers en bezoekers moeten dan betalen om bij de TU te kunnen parkeren. Bewoners van de Balpol en de Korvezee met een auto zullen een parkeerabonnement moeten kopen.
STIP is geen principieel tegenstander van betaald parkeren. De ruimte in Delft is schaars, en wij vinden het daarom terecht dat je betaalt voor de plek die je geparkeerde auto inneemt. Maar bij het plan van de universiteit zoals het er nu ligt, hebben we nog wel veel vragen.STIP maakt vandaag de kandidatenlijst voor de verkiezingen op 3 maart bekend op deze website. 30 Delftse jongeren en studenten stellen zich kandidaat namens STIP.
Lijsttrekker Mariëlle van Kooten: "STIP maakt Delft, voor iedereen die jong van geest is en in onze oude stad woont, de kandidatenlijst laat dat zien. Ons verkiezingsprogramma richt zich op een innovatief en creatief Delft met een sterke kenniseconomie. We streven naar een stad waar het goed wonen, fietsen, werken, studeren en leven is. Ik ben heel trots op onze enthousiaste lijst die deze boodschap de komende twee maanden in heel Delft gaat uitdragen.” Willem-Jozef van Goethem vult aan: “We bereiden ons voor op een intensieve campagne om onze boodschap aan iedereen over te brengen.”
Van de dertig kandidaten studeren er 25 aan de TU Delft, en één aan de Haagse Hogeschool. Wethouder Lian Merkx (Cultuur, Duurzaamheid) staat als lijstduwer op plaats 30.STIP wil dat jongeren tussen de 12 en 25 jaar bij het JIP (Jongeren Informatie Punt) Delft terecht blijven kunnen voor informatie, advies en ondersteuning.
Ferrie, onze nummer 2, en ik gaan namens de fractie richting de Van Bleiswijckstraat 91 om de banden tussen het JIP en STIP aan te halen: waar kan STIP bijdragen aan de aangeboden open deur wat betreft jongerenhulp? Een muur aan informatie op alle raakvlakken met jongeren – ‘vrijwilligerswerk’, ‘belasting’, ‘juridische informatie’ ‘loverboys’ – ik sta versteld van wat men hier met een handjevol enthousiaste professionals weet op te vangen.
Mijn voorganger, oud-lijsttrekker David Riphagen, wist medio 2006 in nauwe samenwerking met het JIP subsidie vanuit de Gemeente Delft beschikbaar te stellen voor het seksspreekuur. Laagdrempelig en professioneel: elke vrijdagmiddag kan een ieder met problemen op het gebied van seksualiteit terecht bij een verpleegkundige vanuit het Rutgershuis. Advies en informatie wat betreft anticonceptie, de kosteloze verstrekking van SOA- en zwangerschapstests en morning-afterpil behoren tot het brede scala aan hulpverlening op het gebied van seksuele omgang.
Melanie, vaste medewerker locatie Delft, en Scarlett, regiocoördinator, zien de aanloop naar het JIP graag groeien. Daarnaast zijn de opkomende, hoogoplopende schulden van jongeren concreet aandachtspunt. Een toenemend percentage Delftse jongeren heeft te maken met schuldeisers, vaak al in het vergevorderde stadium van claims vanuit incassobureaus. Zicht op een positieve, schuldenvrije toekomst is gewenst. Welke stappen kan de gemeente nemen om tot een instantie voor reële afkoopmethoden voor jongeren te komen?
Het JIP werkt gratis en anoniem en biedt hulp op alle vlakken waar jij als jongere een extra steuntje in de rug kunt gebruiken. Gaan!Fractie en bestuur van STIP wensen je een heel gelukkig nieuwjaar! Voor ons is 2010 een erg belangrijk jaar, met op 3 maart de gemeenteraadsverkiezingen. We zijn hard aan het werk met de campagnevoorbereidingen, en je zult ons binnenkort door de hele stad zien.
Overigens is maandag 4 januari vanaf 17 uur de officiële nieuwjaarsreceptie van de gemeente voor alle Delftenaren op het Stadhuis aan de Markt.Meer mogelijkheden voor live optredens van bands is wat STIP al jaren nastreeft. Vorige week hebben we er in de gemeenteraad voor gezorgd dat Speakers als poppodium voorlopig kan blijven bestaan. Naast het poppodium zijn er uiteraard ook kroegen en sociëteiten waar band live willen en kunnen optreden. Tot voorkort mochten deze gelegenheden slechts acht keer per jaar een live band laten spelen. Met het vaststellen van de nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening vorige week, hebben we er voor gezorgd dat dit aantal verruimd is van acht naar twaalf. Delft heeft veel poptalent waar we trots op mogen zijn. Dit talent komt het best tot zijn recht wanneer de bands zich ook kunnen laten zien. Vier extra mogelijkheden voor horecagelegenheden om dit tot uiting te laten komen draagt hier aan bij. Daarnaast maakt het van Delft nog meer een bruisende, sfeervolle stad die we willen zijn.
Foto door PascalSTIP is groot voorstander van een poppodium in Delft. Jongeren (en alle andere Delftenaren) hebben een plek nodig in hun stad waar ze uit kunnen gaan. Bovendien biedt een poppodium ruimte voor lokaal talent en Delftse bandjes. Daarom subsidieert de gemeente al jaren Speakers.
In oktober kreeg de gemeenteraad een brief van Speakers met de mededeling dat het helemaal niet goed ging, en dat ze op het punt stonden om failliet te gaan. De wethouder heeft vervolgens op verzoek van de raad onderzoek gedaan naar de financiële stand van zaken. Daar kwam onder andere uit dat het poppodium Delft verhoudingsgewijs weinig kost; andere steden geven veel meer subsidie per inwoner aan hun poppodia.
De conclusie was dat deze situatie niet meer houdbaar is. Er moet daarom goed gekeken worden naar de toekomst van het Delftse poppodium. Misschien is het bijvoorbeeld beter om op Lijm & Cultuur of in de Schiehallen een nieuw poppodium te realiseren.
Maar totdat die toekomstvisie afgerond is, moet Speakers wel open blijven. Daarom heeft STIP vanavond ingestemd met een noodsubsidie van €70.000 voor Speakers.
Opvallend was dat de VVD tegen deze subsidie stemde. In het verkiezingsprogramma van de VVD staat al sinds 1986 dat er een disco in Delft moet komen, maar als puntje bij paaltje komt wil de VVD "verder filosoferen", en dus de deuren van Speakers - het enige Delftse poppodium op dit moment - sluiten. STIP is voor Speakers én voor de Delftse jongere erg blij dat een meerderheid van de raad het oneens is met de VVD en het poppodium wél steunt.Corpus Leiden vormt maandag 23 november de basis voor enthousiaste bedrijvigheid. Bart en ik nemen deel aan het jaarlijkse Kennisfestival en vallen als STIP-delegatie onder de ‘secundaire doelgroep’ overheid – wij laten ons enthousiasmeren. Bas Verkerk (Delfts burgemeester en voorzitter van de overkoepelende organisatie Kennisalliantie) ziet deze ‘druilerige maandagmiddag’ als meer dan terechte ‘reden voor een feestje’.
Ondanks de relatieve abstractie van het begrip vooruitgang wist het flinke aantal grote sprekers de betreffende mindswitch helder en opzwepend over te brengen: innovatie vereist samenwerking, en die wordt ruimschoots mogelijk gemaakt op een vloer vol innovatieve starters.
Een festival van deze omvang weet ondernemers te trekken en op neutraal terrein te laten communiceren. De uitwisseling van ideeën is grootschalig en loopt van de ontwikkeling van een tuinkersplantje met broccolismaak tot het studentenproject ‘Novabike’, de Delftse motorfiets op bio-ethanol.
Waarom zijn Bart en ik aanwezig? De stevige verankering van kennis binnen de gelederen van STIP – Studenten Techniek In Politiek – doet ons middenin ontwikkeling willen en kunnen staan. Ik noem een aantal voorbeelden: grootse projecten als YES!Delft en het nieuwe, creatieve zusje #2 vormen een booming business en worden, ook financieel, gekoesterd. STIP heeft de Delftse proeftuin binnen de Raad geintoduceerd en wil doorbouwen op het begrip dat heel concreet projecten van studenten tot uitvoering laat komen binnen de gemeentegrenzen. Nog eentje: Delft als launching customer betekent het rechtstreeks financieel en promotioneel stimuleren van een nieuw product vanuit de TU – één van Delfts grootste en prominent aanwezige kennisinstellingen.
Ik kan zonder omwegen stellen dat STIP staat voor en met kennis en innovatie. Enthousiast zijn Bart en ik zeker geworden. Rest ons nu de taak om dat gevoel voor Delft te laten werken!Linksonder zie je hem staan: de SIDDER-wisselbokaal. Maandag heeft CLD-scholier Kirsten van der Meulen (6VWO) de bokaal naar haar school gehaald, door als beste te debatteren. Voor het eerst deed ook het Grotius College mee, waardoor voor het eerst scholieren van alle scholen van Delft met elkaar de strijd aangingen. Ik vond het fantastisch om te organiseren. Speciale bedankjes gaan uit naar Jeanne Kremers van het Grotius, Yolande Vonhoff van het Stanislas, Renger Dijkstra van het CLD en Rens Elst van de Griffie. Tot volgend jaar!
25 november was het dan zover: de uitspraak betreffende het beroep tegen de artikel 19 WRO procedure betrekking hebbende op Lijm & Cultuur. Met deze artikel 19-procedure zou de gemeente vrijstelling kunnen verlenen van het bestemmingsplan van het gebied waar Lijm & Cultuur gevestigd is. Gelukkig heeft de rechtbank zich positief uitgesproken: het beroep is ongegrond verklaard.
Mariëlle stond afgelopen vrijdag met een interview in het AD. Mariëlle gaat in op de toekomstvisie van STIP op de stad en het belang van cultuur in Delft. Klik hier voor het artikel!
Iedereen is tegenwoordig vol van duurzaamheid. Met de klimaattop in Kopenhagen over een week, wordt er heftig gediscussieerd over welke klimaatdoelstellingen afgesproken moeten worden. Ook lokaal gaat het vaak over duurzaamheid, maar STIP heeft het dan liever over praktische oplossingen.
Praktische oplossingen als het warmtebedrijf, dat dankzij een studentenproject duurzame aardwarmte levert aan Delftenaren. Of denk aan elektrische scooters voor de gemeentelijke toezichthouders – mét snelladers van een Delftse technostarter.
STIP-wethouder Lian Merkx (Duurzaamheid) kwam een paar weken geleden met nog een mooi, praktisch en duurzaam project. Omdat zware vervuilende vrachtwagens binnenkort geweerd worden uit de binnenstad (er komt een milieuzone), moet er een alternatief komen voor bijvoorbeeld het bezorgen van pakjes. Wederom bieden Delftse studenten uitkomst: de IO’ers achter het bedrijfje Vrachtfiets gaan vanaf begin 2010 postpakketten bezorgen met hun bezorgfiets.
Tenslotte heeft Delft toch nog iets te maken met die klimaattop in Denemarken. Drie Delftse jongeren en studenten rijden in etappes op een elektrische scooter naar Kopenhagen. Zo wordt er ook aan de verzamelde wereldleiders duidelijk gemaakt dat je voor de echte oplossingen in Delft moet zijn.Donderdag 26 november werd ik geïnstalleerd in de gemeenteraad. Nadat Job Veltman vorige maand afscheid nam van de raad mag ik STIP hier vertegenwoordigen. Voorafgaand aan dit raadslidmaatschap is er een inwerkperiode geweest van anderhalf jaar. STIP vervangt haar raadsleden regelmatig, wat goed is voor de vernieuwing van ideeën en plannen.
STIP heeft net naast de Veiligheidsprijs Haaglanden 2009 gegrepen met de nominatie StudentenNet. In november 2008 leidde STIP dit initiatief van de VeRa (VerenigingsRaad Delft). Hiermee gingen de 13 grootste studentenverenigingen pal achter de pilot van BurgerNet staan, een nieuw SMS-systeem van de Politie Haaglanden. Het is altijd al de missie van STIP geweest om de meerwaarde van de studentenbevolking voor Delft te laten zien. Waarbij kan dat beter dan bij de veiligheid op straat? Met de 20.000 Delftse studenten aangesloten op BurgerNet heb je de beschikking over een enorm aantal intelligente ogen-en-oren, die op late momenten op straat te vinden zijn, en het minste andere burgers wakker zijn. Daarnaast bewonen veel studenten het uitgaansgebied, waar die extra ogen de politie extra nuttig van pas komen. De Delftse studentenverenigingen en STIP voelen zich zeer vereerd met de nominatie voor de Veiligheidsprijs.
STIP-lijsttrekker Mariëlle van Kooten stelt zich voor op 3maart2010.nl: "Delft is mijn thuis: ik woon hier en lééf de stad. Mijn technische achtergrond lucht- en ruimtevaarttechniek doet mij de Delftse ‘case’ willen en kunnen analyseren, aangrijpen, en oplossen. Dát is STIP. Ik ben lijsttrekker van een adequate partij die vooruit wil omdat Delft vooruit kán."
Met het aannemen een motie van STIP (samen met de PvdA gemaakt en ook door de VVD ondertekend) van vorige week heeft een meerderheid van de Raad zich uitgesproken vóór een stadsbouwmeester. De precieze invulling wordt de komende maand uitgewerkt door het College. Met alle bouwprojecten in Delft de komende 10 jaar heeft Delft grote behoefte aan een onafhankelijke autoriteit op architectuurgebied. De stadsbouwmeester gaat zelf natuurlijk niets bouwen, maar kan veel betekenen. Hij/zij (er is binnenkort misschien wel een vacature..) is een spin in het web van woningbouwcorporaties, commerciële ontwikkelaars, welstandscommissie en architectenbureaus. De stadsbouwmeester gaat bij een nieuw project metéén aan de slag met de ontwikkelaar, om het belang van de stad mee te laten wegen in de uitvoering. Hoe past het gebouw in de omgeving? Welke toekomstige ontwikkelingen moet dit gebouw op anticiperen? Kan hier experimentele architectuur worden toegepast, en is de architectuurfase niet afgeraffeld? Met een stadsbouwmeester krijgt Delft een soepeler bouwvergunningsproces (problemen met gemeentelijke belangen komen niet pas bij een plan dat al helemaal af is, dus bij de Welstandstoets) en passen nieuwe bouwplannen beter bij de toekomst van Delft.
De gemeenteraad heeft vanavond met een grote meerderheid ingestemd met een vervroegde investering in Schie-oevers en het mogelijk maken van een creatieve incubator. Hiermee investeert Delft in 2010 in de creatieve kenniseconomie, precies de kern van de algemene beschouwingen van STIP vorige week.
YES!Delft, een incubator voor technostarters, is een groot succes en heeft al meer dan 1000 banen opgeleverd. In 2006 heeft de gemeenteraad al een STIP-initiatief gesteund om ook een incubator te starten voor creatieve starters van bijvoorbeeld Bouwkunde of Industrieel Ontwerpen. Vanavond is €100.000 vrijgemaakt in de gemeentebegroting van 2010 om een begin te maken met een creatieve incubator.
Daarnaast stemde de raad in met het investeren in Schie-oevers. De Schiehallen staan al enige tijd leeg, en tegelijkertijd is er grote behoefte aan goedkope en tijdelijke werkruimte voor projecten. Dankzij STIP kunnen in 2010 flexibele ruimtes gecreëerd worden in de Schiehallen voor proeftuinprojecten.
Tenslotte stemde de raad voor een motie van STIP en GroenLinks om de roeiveiligheid op de Schie te verbeteren, en steunde de raad het initiatief van STIP en PvdA om een stadsbouwmeester aan te stellen in Delft.De gemeentelijke toezichthouders (TOR) in Delft – de mensen die de stad schoon, heel en veilig houden – zijn al behoorlijk modern. Regelmatig zie je ze op Segways voorbij zoeven. En gisteren is besloten dat TOR nog meer innovatief vervoer krijgt: elektrische scooters met snellaadmogelijkheid.
Elektrisch rijden is helemaal hip tegenwoordig, en de meeste autofabrikanten zijn druk bezig elektrische auto’s te ontwerpen. Dat is niet vreemd: elektrisch vervoer is schoon, stil, en soms nog goedkoper ook (zo bespaart een elektrische scooter €225 per jaar aan brandstofkosten). Een probleem vormen wel de accu’s: deze zijn vaak al na een korte rit leeg.
Gelukkig leven wij in Delft, met de beste technische universiteit van Nederland en talloze innovatieve technostarters in YES!Delft. Een van die technostarters is Epyon, die snelladers ontwikkelt voor bijvoorbeeld elektrische vorkheftrucks en auto’s. Én voor elektrische scooters. STIP-wethouder Lian Merkx (Duurzaamheid) heeft daarom voorgesteld om voor de nieuwe scooters van TOR voor elektrische te kiezen, en om daarbij de snelladers van Epyon te gebruiken. Er wordt zelfs gekeken of er samen met de TU openbare snellaadpaaltjes op een paar plekken in Delft gerealiseerd kunnen worden.
Zo stimuleert de gemeente duurzaam vervoer, geeft ze het goede voorbeeld door er zelf mee te beginnen, gebruikt ze innovatieve technologie van Delftse bodem, én is goedkoper uit. Een win-win-win-win situatie dus!Communicatie met de niet-moedertaal lijkt nogal moeilijk te zijn: zie hierboven de poging van de Chinese overheid, om mensen te vragen niet op het gras te lopen. De gemeente in Delft maakt misschien niet zulke opzichtige fouten in de communicatie, maar de dienstverlening voor internationale kenniswerkers en studenten in Delft laat nog veel te wensen over: we laten het ondanks de aanwezigheid van 8500 van zulke internationale inwoners van de stad nog altijd voorkomen alsof we voornamelijk Nederlandstalig helpen. Richting Engelstaligen hebben we wel specifieke informatie bij hun aankomst, maar in het algemeen geldt toch: de publieksbalie is Nederlands, de website is het op dit moment nog en 'in principe' spreek je wel iemand die Engels kan, als je een afspraak maakt.
Donderdagavond was wethouder Vuijk (Dienstverlening) het eens met een stelling van STIP: Delft heeft binnenkort alles in huis om hard te maken, dat onze dienstverlening in het Engels net zo goed is als in het Nederlands. De publieksbalie-website wordt, na een motie van STIP van vorig jaar, voor de relevante delen in het Engels vertaald. Alle medewerkers hebben Engels al als functie-eis gekregen voor solliciatie. Daarom ziet STIP de toekomst voor internationale dienstverlening rooskleurig in: Delft krijgt de 1e Engelstalige publieksbalie van Nederland.Het openbaar vervoer naar de TU-wijk heeft weer de aandacht. Dan draait het in de eerste plaats natuurlijk om tram 19. STIP schrijft deze week, samen met ORAS, AAG en de VSSD, in de Delta dat er een duidelijk en krachtig ‘ja!’ nodig is van de TU en de gemeente voor tramlijn 19.
Dat tram 19 nog steeds niet rijdt, ligt onder meer aan de Sint Sebastiaansbrug. Deze moet vervangen worden, en dat betekent dat deze brug in 2010 bijna een volledig jaar afgesloten wordt. Slecht nieuws voor de (overvolle) bussen die van het station via de Sebastiaansbrug naar de TU rijden. Daarom heeft STIP vorig jaar al om tijdelijke buslijnen gevraagd, en de wethouder heeft toegezegd dat bus 69 en 121 via station Delft Zuid gaan rijden.
Een goed begin om station Delft Zuid uit te bouwen tot hét universiteitsstation. STIP heeft afgelopen dinsdag tijdens de algemene beschouwingen opgeroepen om fors te investeren in Delft Zuid. Dit station is onderdeel van Stedenbaan waardoor er in de toekomst meer treinen gaan stoppen. Een goede verbinding met de campus is dan ook nodig. De eerste stap, meer fietsenstallingen, is deze maand al gezet. Dan kan in de toekomst dit station ook hernoemd worden naar ‘station Delft Zuid/TU’.
En dan is er nog Technopolis, het science park ten zuiden van de TU. De eerste bedrijven openen hier in 2010 hun deuren, maar nu is er nog geen OV richting het terrein. STIP heeft hier aandacht voor gevraagd, en met succes: vanaf december rijdt bus 69 door naar Technopolis.
Foto door Austin SchulteVandaag lanceren wij onze campagneslogan waarmee we richting de verkiezingen gaan. Job Veltman sprak hem gisteren tijdens de algemene beschouwingen al uit, maar vandaag kleuren de tunnels in Delft geel en is het voor iedereen duidelijk. STIP maakt Delft, om te komen tot één sterke stad, jong van geest, waar creativiteit op waarde wordt geschat.
STIP wil investeren in Delft, juist tijdens deze moeilijke financiële tijden. Dat is de kern van de algemene beschouwingen die fractievoorzitter Job Veltman vanavond uitsprak. STIP wil meer ruimte voor creatieve ondernemers, veiliger roeien op de Schie en een stadsbouwmeester.
Job luidde de noodklok over de roeiveiligheid op de Schie. Nog in mei van dit jaar is er een roeiboot met vier dames van Proteus-Eretes onder een vrachtschip beland, gelukkig zonder slachtoffers. “De mogelijkheden zijn er om nu iets te doen: van waarschuwingsborden bij de gevaarlijke bochten, tot een convenant tussen Schippersvereniging en roeiers of een herkenningssysteem voor roeiboten. In ieder geval: in deze kwestie is enorm veel behoefte aan regie en steun van de gemeente, omdat de roeiers het alleen niet voor elkaar krijgen,” aldus Job.
STIP stelde ook voor om een stadsbouwmeester aan te stellen in Delft. Deze onafhankelijke expert kan advies geven over bouwprojecten in de stad, en de Delftse architectuur een impuls geven.
Job riep tenslotte op om fors te investeren in het openbaar vervoer tussen station Delft Zuid en de TU-wijk. Station Delft Zuid wordt dan een volwaardig OV-knooppunt, en kan hernoemd worden naar ‘station Delft Zuid/TU’.
Lees hier de volledige algemene beschouwingen van STIP