Gereguleerd parkeren op de TU

De gemeenteraad heeft besloten mee te werken aan plannen van de TU Delft om parkeren op de campus te reguleren. Vanaf oktober kan je daardoor niet meer zomaar gratis, onbeperkt je auto op de TU Delft zetten. Wil je weten waarom of wat dit voor jou betekent? Lees dan verder.

Parkeren TU

In de raadsvergadering van 30 september heeft de gemeenteraad besloten mee te werken aan plannen van de TU Delft om parkeren op de campus te reguleren. Vanaf oktober 2021 kan je daardoor niet meer zomaar gratis, onbeperkt je auto op de TU Delft neerzetten.

Wat gaat er precies veranderen?

Parkeren zal voortaan dus gereguleerd worden. Overdag van 8:00-18:00 op doordeweekse dagen kunnen studenten en medewerkers 48 uur gratis parkeren. Binnen deze tijden moeten mensen die niet binnen de ‘primaire doelgroep’ vallen betalen voor een plekje. Buiten deze tijden blijft het voor iedereen gratis. Het systeem wordt zo simpel mogelijk gehouden. Het idee is dat mensen met hun campuskaart straks toegang kunnen krijgen.

Voor studenten van de TU Delft die op de campus wonen, zijn er twee mogelijkheden om te parkeren: gratis parkeren (met een maximum van 48 uur) op één van de centrale, niet-openbare parkeerlocaties of met een parkeervergunning van de gemeente op één van de 3 openbare parkeerplaatsen. Met een parkeervergunning ben je verzekerd van een (lang)parkeerplaats binnen 400 meter van je huis.

Wat vindt STIP?

Het reguleren van parkeerplekken op de TU Delft vindt STIP een logische stap. De TU Delft groeit en moet dus efficiënter met de ruimte omgaan. Door te reguleren, is er voor de mensen die er moeten zijn een plek, stimuleren we duurzaam vervoer en gaan we parkeertoerisme uit omliggende wijken tegen. Daarnaast blijven de parkeerplaatsen in het weekend en buiten piekuren gratis beschikbaar. Zo wordt de ruimte heel de week effectief gebruikt. 

Hoe zit het met die parkeertoerisme?

De gemeente is de afgelopen tijd in wijken om de campus parkeren gaan reguleren. Zo zorgt de gemeente ervoor dat mensen gegarandeerd een parkeerplek voor de deur hebben. Het reguleren is een prikkel voor mensen die Delft bezoeken om hun auto in de garage te zetten in plaats van op de (voorheen) gratis parkeerplekken in bijvoorbeeld Wippolder. Om ervoor te zorgen dat bezoekers niet uitwijken naar de campus voor een gratis parkeerplek zal ook daar gereguleerd moeten worden.

Hoe bedoel je, duurzaam vervoer stimuleren?

Een ambitie van de gemeente is om meer ruimte te maken voor duurzaam en ruimte-efficiënt vervoer. Zowel de fiets als benenwagen nemen weinig ruimte in op straat en stoten veel minder uit dan een auto. Door parkeren te reguleren houden we drukbezochte delen van de stad veilig bereikbaar. Daarnaast komt er zo ruimte vrij voor een kwaliteitsimpuls van de openbare ruimte.

Zo gaan we een groter deel van de binnenstad autoluw maken om meer ruimte te maken voor fietsenstallingen, groen en andere fijne dingen. De auto’s die daar stonden kunnen voor een gereduceerd tarief een parkeerplek in een van de garages rondom de binnenstad krijgen. Op de campus wordt een soortgelijke strategie geïmplementeerd met parkeergarages aan de rand van de campus.

Wat heeft de gemeenteraad te maken met parkeren op de TU?

De TU Delft is de eigenaar van de grond op de campus. Daarom heeft de gemeente meestal maar beperkt zeggenschap over het beleid dat daar wordt gevoerd. In dit geval moeten er parkeerplaatsen worden onttrokken aan de openbaarheid. Dat is een bevoegdheid van de gemeenteraad en daarom mogen wij daar ons zegje over doen.

Wil je meer weten? Hier lees je de uitwerking van het parkeerbeleid. Je kan natuurlijk ook altijd contact opnemen met Rick van den Brink.

Lijkt het jou tof om mee te beslissen over de manier waarop we onze straten in Delft inrichten? Of richting te geven aan de koers van Delft op andere beleidsterreinen? Laat het ons weten! Wie weet ben jij dan na de volgende verkiezingen de baas van Delft.