Cultuur: Een terugblik en een vooruitzicht!

Delft ademt cultuur, mede door haar lange historie met oud-Hollandse schilders en de Polytechnische School. Hier wordt veel aandacht aan besteed, maar deze thema's spreken vooral een oudere doelgoep aan. Voor de toekomst van Delft is het belangrijk dat de gemeente ook jongeren aan onze stad weet te binden door een veelzijdiger cultuuraanbod.

1b5070642f49e9ba2d0233041893b38eb8b13884 5cda9098d0767.blog-large

Optreden van Wakki, band van studentenvereniging Groover, op Lijm en Cultuur tijdens Festival Aangeschoten Wild afgelopen vrijdag.

In de Gouden Eeuw waren het de Delftse meesters zoals Johannes Vermeer en Pieter de Hooch. Recenter waren het de Delftse helden van MOJO. Aan alle drie zijn er tentoonstellingen gewijd in Museum Prinsenhof. In 2016 hing het straatje van Vermeer er als onderdeel van het Vermeer-themajaar, met activiteiten door de hele stad. Op dit moment leer je in de tentoonstelling "MOJO Backstage" over het succes achter de grootste concertpromotor van Nederland. Het standbeeld 'Mikkel', bekend van Lowlands, is er misschien nog wel de grootste aandachtstrekker in. Tot slot start na de zomer in het teken van het Gouden Eeuwjaar een tentoonstelling gewijd aan Pieter de Hooch.

1b5070642f49e9ba2d0233041893b38eb8b13884 5cda8dd38a607.content

De grote eyecatcher ter gelegenheid van de tentoonstelling MOJO Backstage in het Prinsenhof.

Behalve het Prinsenhof zijn er met de opening van OPEN en de heropening van expositieruimte 38CC ook laagdrempeligere manieren voor beeldende kunstenaars om hun werk tentoon te stellen. Dit soort plekken vindt STIP belangrijk omdat het de culturele sector in Delft op de kaart zet en het kunstenaars een platform biedt voor Delft en omgeving.

Als muzikaal platform had Delft jarenlang poppodium Speakers aan de Burgwal en heeft het tegenwoordig De Steck in de Kromstraat. Echter, een opvolger van Speakers is De Steck niet, vindt niet alleen STIP maar vinden ook Fennie Kostense en Daan van de Putte, respectievelijk eigenaar en programmeur van de Steck. In een interview met 3voor12 Delft spreken ze enerzijds over de Delftse artiest die is vergeten en anderzijds over de koppeling tussen poppodium en het vestigingsklimaat voor starters.

Er is genoeg talent in Delft maar ze kunnen zich niet profileren als Delfts, geeft Daan aan. Dat er voldoende talent is, wordt voor STIP direct duidelijk als je rondkijkt op bijvoorbeeld het Bluesfestival van een paar maanden terug, Festival Aangeschoten Wild van afgelopen vrijdag en Just Jazz, Westerpop en het Jazz Festival die de komende maanden nog op het programma staan. We mogen in Delft trots zijn op zo'n uitgebreid muzikaal evenementenaanbod, maar er is geen 'muzikaal thuis' voor de Delftse artiest.

Een poppodium betekent niet alleen een 'muzikaal thuis' voor artiesten maar ook voor muziekminnende Delftenaren. Een belangrijk deel van deze laatste groep zijn volgens Daan en Fennie hoger opgeleiden en starters. (Oud-)studenten van de TU Delft en hogescholen vertrekken op dit moment massaal en verruilen Delft voor Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Ontzettend zonde vindt STIP, want deze groep starters zijn waardevol voor Delft aangezien ze werkgelegenheid verschaffen en relevante kennis aan onze kennisstad toevoegen. Als we hen willen behouden, moeten er niet alleen veel middeldure huurwoningen worden bijgebouwd maar moet ook een veelzijdiger uitgaansaanbod worden nagestreefd.

Heb jij ook een mening over cultuur in Delft of wil je meer weten over hoe STIP hier tegenaan kijkt? Neem dan contact op met Marnix Weiler.